Longboard 101, 9. del – Koleščka!

Longboard 101, 9. del – Koleščka!


Longboard 101
se vrača po predolgem premoru. Pa dobro! Imamo še kar nekaj mesecev sezone pred seboj in v tem času se zna zgodit, da bo kdo rabil nova koleščka. Sledi torej kratka razprava o lastnosti koleščkov, da bo morda kasneje izbira lažja.

Torej… Obstajajo štiri več ali manj ključne lastnosti. Te lastnosti so velikost, trdota, oblika ter to, kje so ležaji postavljeni znotraj koleščka (zakaj je to relevantno bo vse jasno par odstavkov nižje).

Velikost:

Koleščka prihajajo različnih velikostih. Načeloma se velikost gleda kar po premeru koleščka. Ta se, vsaj kar se longboardov tiče, začne ponavadi nekje pri 65mm in gredo vse do 110+ mm (čeprav so tanajvečja načeloma namenjena ludge-om). Kakšno vlogo ima velikost koleščkov? Ogromno vlogo igra vrtilni moment in teža koleščka (ki se načeloma veča z velikostjo). Večji kot je kolo, večji je njegov radij, več sile se ohrani v vrtenju (nisem fizik, ampak mislim, da sem se pravilno izrazil). V laičnih besedah to pomeni, da se bodo večja koleščka vrtela dlje časa, kar je dobrodošlo ko se potiskamo čez mesto (to je jasno vidno, ko vidimo koga na skate deski ki se mora stalno poganjati, mi pa z enim potiskom pičimo mimo kot rakete). Vendar pa večji premer prinaša tudi počasnejši pospešek, pa tudi slajda malo grše. Načeloma je tipičen premer koleščk za longboard tam od 70mm do 75mm. Pri velikosti pa bom omenil tudi kontaktno površino. Po domače povedano: Ožji kot je kolešček, hitreje bo zgubil oprijem. Zato so freeride koleščka ponavadi ožja od race kolešč.

(Primer centerset freeride koleščka)

Trdota:

Podobno kot pri busjingih se trdota koleščk meri v durometru. Tu ni neke velike znanosti. Nižja kot je vrednost durometra, bolj je kolešček mehak in boljši ima oprijem. Če je durometer večji, bolj kolešček drsi, bolj je trd ter (po teoriji) hitrejši. Kakšne večje znanosti tu ni potrebno omeniti razen tega, da je trdota koleščka dosti osebna preferenca ter seveda posledica potreb glede na to kak teren vozimo. Če imamo hitro ovinkasto cesto, ki ne zahteva driftov imamo rajši boljši oprijem, da ne zdrsimo iz ovinkov, čim je pa cesta bolj tehnična pa rabimo taka koleščka, ki ne bodo tako močno grabila, da lažje skočimo v slajd.

Oblika:

Kar se tiče oblike bom koleščka razdelil na dve različni kategoriji. Freeride in race.

Freeride koleščka so v glavnem ožja, njihova najbolj izrazita lastnost pa so zaobljeni robovi . Te zaobljeni robovi namreč omogočajo to, da kolešček lepše drsi. Kar se tiče robov ni nujno da so lepo zaobljeni. Nekatera koleščka (npr. Fireball Incendo) ima oster postrani odrezan rob, nekatera koleščka pa imajo zaobljen rob le na zunanji strani, med tem ko je na notranji strani rob oster.


(Primer race offset koleščka)

Race koleščka so po navadi dosti širša od freeride koleščk, imajo pa tudi oster rob. Ta koleščka so zasnovana tako, da je debelina gume na zunanji strani koleščk majhna. To omogoči, da se kolešček v ovinku bolj splošči, s čimer še dodatno poveča kontaktno med koleščkom in asfaltom, zaradi česar se oprijem poveča. Drsijo pa malo manj predvidljivo kot freeride koleščka.

Postavitev ležajev znotraj koleščka:

Koleščka lahko glede te lastnosti delimo na tri tipe in sicer: centerset, offset in sideset. To se nanaša na to, kje so ležaji znotraj koleščka postavljeni. Centerset pomeni, da ležaji stojijo na čisti sredini koleščka, offset da nekje med notranjim robom in sredino, sideset pa čisto na robu koleščka. To igra vlogo iz dveh razlogov. Bolj kot so ležaji na sredini, boljši in bolj enakomeren je oprijem koleščka. Bolj kot so ležaji na robu koleščka, hitreje kolo zgubi oprijem. Nezgrešljiv plus centerset koles je, da jih lahko obrneš za 180 stopinj in s tem preprečiš, da bi se ti koleščka »coanala« (obrabljala na notranji strani in s tem dobila obliko stožca).

(shema centerset in sideset kolešč. Na sliki sta Abec11 Centrax (levo) in BigZig (desno))

To je to, kar se tiče koleščk. To priložnost bom izrabil še za to, da odgovorim na večno vprašanje (ki ga je vsak, ki spremlja kak forum, npr. Silverfish, ze zapazil). To vprašanje se glasi: Ali lahko slajdam na svojih koleščkih? Ne glede na to kakšna koleščka imaš, vse se da slajdat. Je pa vprašanje kako lepo bodo drsela. Če torej že imate koleščka ne obupat nad njimi, za naslednji nakup pa si lahko pomagate s tem člankom.

Salut!


© 2018 Longboard Magazine Slovenija
LONGBOARD MAGAZINE
SLOVENIJA

Kontakt

Longboard Magazine Slovenija
urednistvo@longboard.si
+386 70 253 495

OR
PRIDUŽI SE NAM!
Živjo! Logboard Magazin Slovenija je več, kot samo spletna stran. Mi smo ekipa in prijatelji, mi smo slovenska longboard scena :) Pri nas je dobrodošel vsak in tako tudi ti. Pridruži se nam! Se vidimo!
{subscription-facebook}
{subscription-google}